Geplaatst door: Kelly-1
Geplaatst op:
2019-09-02
Dag Harry,
tot op heden nog geen succesverhaal wat betreft mijn wasmachine.
De triac is vervangen geweest, maar sinds toen lukte het me niet meer om een wascyclus te starten, ook niet in de testmodus.
Het deurcontact schakelde niet meer en nog steeds foutcode E66 die tevoorschijn kwam.
Dan heb ik een poging gedaan om te meten of er ergens een verbindingsfout was tussen printplaat en deurcontact. Jammer genoeg heb ik toen een kortsluiting veroorzaakt (waarschijnlijk met de meetpin klem 3 en 4 tesamen aangeraakt terwijl de andere pin verbonden was met klem 5). De triac die we vervangen hadden is ontploft en een zwarte vlek op klem 4 van het deurcontact.
Ondertussen had mijn solderende vriend de originele triac getest en volgens hem was daar niets mis mee. Dus de printplaat gecontroleerd op eventueel nog meer ontplofte/kapotte onderdelen en de originele triac er terug opgesoldeerd. Ik hoopte dat ik dan terug kon wassen zoals ervoor, via de testmodus de deur vergrendelen en machientje starten.
Jammer genoeg, ook geen succes.
Dan een poging gedaan om het deurcontact manueel te schakelen, zodat de machine zou denken dat de deur vergrendeld is.
Als ik de machine dan start, begint hij met water wegpompen, zoals hij normaal doet, maar vanaf de echte wascyclus begint, springt de tijd op 0 en is de machine zogezegd klaar.
In testmodus (met manueel geschakeld deurcontact) lijkt hij de eerste stappen uit te voeren: hij vult water en pompt het ook weg, maar foutcode E43 verschijnt. Vanaf de stap waar de verwarming erbij komt, merk je dat dit verwarmen niet gebeurt, eveneens foutcode E43. De volgende stap, wanneer de motor moet beginnen draaien gebeurt het water vullen, maar dan krijg ik foutcode E52.
De laatste stap geeft ook een foutmelding, maar ben niet meer 100% zeker dewelke. Ik heb sowieso ook foutcode E68 al zien verschijnen rond die positie in het testprogramma.
In de hoop dat het gewoon aan het deurcontact zou liggen (ookal hebben we er niets eigenaardigs aan ontdekt), heb ik een ander besteld, maar ook daarmee geen succes en dezelfde foutcodes…
Hopelijk kan jij me nog tips geven waaraan het zou kunnen liggen. We zijn nu al zolang op zoek naar de oplossing en zou deze ook graag willen vinden :-)
Voorlopig wil ik dus nog geen nieuwe wasmachine kopen :-)
alvast bedankt